måndag, oktober 26, 2009

Kärringkånk

Mina kollegor trodde att jag skämtade med dem när jag nämnde denna fantastiska sport. Jag skämtar icke. Kärringkånk är "en löpsport där manliga tävlande springer bärandes en kvinnlig lagkamrat" och här är reglerna:
  • Banans längd ska vara 253,5 meter, och bestå av sand, asfalt, gräs och grus.
  • Banan ska ha två hinder samt en vattengrav med en meters djup.
  • Kärringen man bär kan vara ens egen, grannens, eller någon man hittat annorstädes. Hon måste dock vara 18 år fyllda.
  • Minivikten på kärringen är 49 kilo. Väger kärringen mindre måste hon tyngas ned av en ryggsäck så att hon uppnår minst 49 kg.
  • Alla deltagare måste ha roligt.
  • Om en löpare tappar sin kärring straffas ekipaget med 15 sekunders tidstillägg.
  • Bäraren får inte ha annan utrustning på sig än ett bälte. Kärringen måste ha hjälm.
  • Tävlingarna avgörs i heat med två ekipage som tävlar mot varandra samtidigt.
  • Varje deltagare ansvarar för sin egen säkerhet.
  • Pris delas ut till det snabbaste ekipaget, men också till det mest underhållande, de bäst klädda och till den starkaste bäraren

Jag gillar framförallt regeln att alla måste ha roligt. En sån regel borde finnas i all sport. Se så, hem och öva nu! Vi ses i Sonkajärvi 2010. Priset är kvinnans vikt i öl.

1 kommentar:

Linn sa...

Jaförfan. Min mamma är finne, så detta var jag väl insatt i. Galet!