onsdag, november 04, 2009

Träben

Jo, det hände nåt mycket spännande igår kväll, innan K kom hem. Jag stod i hallen och fipplade med nåt, minding my own business, när jag hörde steg i trapphuset och som den lilla radhuskärring jag ibland förvandlas till så kikade jag ut. Jag stod ju ändå i hallen, liksom! Upp för trappan kommer ett par och de går fram till min dörr! Och de sätter en nyckel i låset! Jag höll på att skita på mig och tog snabbt några skutt bakåt. Självklart gick dörren inte upp och efter en liten stund vågade jag mig fram igen och kikade ut. De var då på väg in i lägeheten mitt emot.

Till saken hör följande:
- Lägenheten mitt emot är tom. Vi vet inte exakt hur länge den varit tom men tom är den. De förra ockupanterna var en gubbe med träben och en tant med vårta. De höll på att flytta ut när vi började flytta in i slutet på maj. Vi har länge väntat på att de ska försvinna och vi ska få riktiga grannar.
- Vi har inget namn på vår dörr. Hemliga som fan. Inte har vi namnen i trappuset heller. Träben har dock namnet kvar på såväl dörren som postfacket (ett postfack som nu är överfullt av reklam).

Åter till gårdagskvällen. Min första tanke när jag såg paret gå in i lägenheten var "Oh! Grannar". Sedan slog det mig att om de skulle bo där så borde de ha hittat rätt dörr. Nästa tanke, "Oh! Visning". Snabbt fram till datorn och surfa bort till Hemnet och voila! Träbens lägenhet låg ute och det var visning nu! SMSade K och skrev att han skulle skynda sig hem. Han gav mig order att strunta i maten jag höll på att försöka laga och bevaka trapphuset. Så där stod jag sen med ögat tryckt mot titthålet tills jag började få titthålsseende och visningen var slut. De som var där överläget längst tid var ett medelålders par. Vi får se om den försvinner från nätet eller om det blir en visning till.

Vi kunde också konstatera att den visserligen var snäppet billigare än vår bostad men inte alls lika fin. Den saknade det där lilla extra som vi har (som tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin, snygga bänkskivor, ny spis, låtsasträgolv, trätäck på balkongen...).

Inga kommentarer: